Числівник

Числівники
за значенням поділяються на кількісні та порядкові. Кількісні бувають збірні,
дробові, неозначено кількісні і власне кількісні.
Українські
числівники змінюються за родами, числами та відмінками.
За
значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на кількісні та
порядкові. Кількісні числівники означають одне число або кількість і
відповідають на питання скільки?
(три, одинадцять, тридцять чотири, семеро, три восьмих). Порядкові числівники
означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? котра? котре? котрі? (третій, одинадцята,
тридцять четверте, двадцяті).
В українській мові
Числівник у давньоукраїнській мові був семантичною
(назви чисел), а не граматичною категорією. Граматично слова один, два, три й
чотири були прикметниками, що відмінялися за родами й відмінками (а один також у числі) і сполучалися з іменником у однині (один), двоїні (два, також оба) або множині (три, чотири). Дальші назви були
іменниками, що відмінялися лише у відмінках і керували родовим відмінком
іменника (п'ять слуг, п'яти слуг). Простий числівник має один корінь. Складний
числівник має два корені. Складений числівник складається з кількох слів.

В орудному відмінку нова форма типу
п'ятьма (замість старої пятью) стала єдиною можливою. Унаслідок цих змін,
властивих тільки назвам чисел, витворилася для таких слів окрема система
відмінювання і синтаксичних зв'язків, що дає можливість говорити про числівник
як окрему частину мови. Але ці процеси не закінчені, і такі слова, як тисяча
або мільйон і далі зберігають властивості іменника. Збірні числівники втратили
окрему відміну (двоє — родовий двох тощо). Порядкові
числівники не відрізняються від прикметників (перший, третій….).
Вимова числівників.
1)Вимовляй правильно числівники
Одина́дцять
Двана́дцять
Чотирна́дцять
П`ятдесяти́
Вісімдесяти́
Шістдесяти́
Двана́дцять
Чотирна́дцять
П`ятдесяти́
Вісімдесяти́
Шістдесяти́
2) Відомості щодо офіційної вимови.
3) Числівник один: правильне і неправильне вживання
Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її”. (О. Гончар)
Висловлюємось правильно: кілограм яблук, кілометр дороги, година часу, заплатив гривню.
Також ненормативним є вживання числівника один у таких випадках:
один на один – правильно сам на сам або віч-на-віч;
один і той же – той самий;
один музей чого вартий – лише або самий музей чого вартий;
один час він жив у тітки – свого часу він мешкав у тітки;
одне непорозуміння – цілковите непорозуміння;
в одному і тому ж місці – у тому самому місці;
виключно одне порівняння – єдине порівняння;
купити їм то одне, то друге – купити їм то те, то те;
ні одного разу – жодного разу;
Україна одна з перших визнала – Україна серед перших визнала;
зовсім одна – зовсім сама або зовсім самотня, одинока;
коли ти один – коли ти сам;
одна третина українців – третина українців;
одна й та сама ціна – та сама ціна;
з однієї сторони це так – з одного боку це так;
однією і тією ж мовою – тією самою мовою;
ми не одні у цьому світі – ми не єдині у цьому світі;
один за другим – один за одним.
Вживаючи правильно слова, ми увиразнюємо мову, надаємо їй лаконічності та сили.
____________________________________

- Чого в житті може бути „один”? Що ви знаєте про це число ?
Серед чисел я найперша
Відлік всьому починаю,
І хоча я не актриса,
Всяк чудово мене знає.
Знайте всі, без одиниці,
Хоч вона така й мала,
Не могло на світ з'явитись —
Ні єдиного числа.
Що означає число один? Поміркуємо: один зошит, один олівець, одна цукерка, одна квітка. Це мало — один. Але з іншого боку. Хто для нас найдорожчий? Це наша матуся — вона тільки одна, єдина.
Мама, як і сонечко,
Лише одна буває.
Пестить і голубить нас,
Розуму навчає.
* Найменшою серед риб є рибка бичок-пандака — 1 см.
Живе поблизу Філіппінських островів.
* Якщо б можна було скласти в одну лінію комах, яких споживає
стриж за літо, то вона була б 1 км.
* Одна сова з'їдає за літо до 1 тисячі сірих мишей, зберігає 1 тонну хліба.
Гуморески до теми "Числівник як частина мови"
ГУМОРЕСКИ.
Діти розповідають гуморески. Знаходять числівники.
1. Батько питає свого Івася:
— Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
— Треба, тату, з найменшого починати...
2. —Назвіть шість тварин, які живуть в Арктиці.
— Два тюлені і чотири білих ведмеді.
3. — Миколо, якщо у тебе є гривня і ти попросиш у брата ще одну гривню, скільки у тебе буде грошей?
— Одна гривня.
— Та ти просто не знаєш математики!
— Це ви не знаєте мого брата.
4. — Василю, скільки буде, якщо розділити вісім наполовину?
— Якщо ділити впоперек, то буде два нулі, а якщо поздовж — дві трійки.
5. — Нашому вчителеві не можна вірити.
— А то чому?
—Вчора він говорив, що 5 і 5 буде 10. А вже сьогодні твердив, що 7 і 3 також 10.
6. Гість: — Коли у вас обідають?
Хлопчик: —Завжди о третій годині, а коли в нас хтось є, то після того, як він піде.
Діти розповідають гуморески. Знаходять числівники.
1. Батько питає свого Івася:
— Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
— Треба, тату, з найменшого починати...
2. —Назвіть шість тварин, які живуть в Арктиці.
— Два тюлені і чотири білих ведмеді.
3. — Миколо, якщо у тебе є гривня і ти попросиш у брата ще одну гривню, скільки у тебе буде грошей?
— Одна гривня.
— Та ти просто не знаєш математики!
— Це ви не знаєте мого брата.
4. — Василю, скільки буде, якщо розділити вісім наполовину?
— Якщо ділити впоперек, то буде два нулі, а якщо поздовж — дві трійки.
5. — Нашому вчителеві не можна вірити.
— А то чому?
—Вчора він говорив, що 5 і 5 буде 10. А вже сьогодні твердив, що 7 і 3 також 10.
6. Гість: — Коли у вас обідають?
Хлопчик: —Завжди о третій годині, а коли в нас хтось є, то після того, як він піде.
_______________________________________________________________________________
Числівник - це смачно
Прочитаймо рецепти та перепишемо, замінивши цифри словами. Визначемо відмінки числівників, пояснемо орфограми.Рибний соус

Салат «Фантазія»

Близько 350г печериць порізати і залити соком з 2 лимонів. Залишити на 30-40хвилин. Відварити 0,5 головки капусти, змішати з 8 редисками, 50г тертого сиру, 4 горіхами, 5 ложками олії, 4 ложками сметани.
Все перемішати, посолити і поперчити.
______________________________________________________________________________
Отже, наш урок наближається до кінця.1)Поглянемо на годинник. Котра година? Вкажіть, будь ласка, різні варіанти позначення цього часу.
Наприклад: 11 год. 35 хв., 35 хв., на дванадцяту. 35 хв. по одинадцятій.
2)Домашнє завдання усім учням. Написати твір "За що я люблю числівник".
Комментариев нет:
Отправить комментарий