Поиск по этому блогу

среда, 29 января 2014 г.

Числівник

Числівник

Числ́івник — самостійна частина мови, яка позначає кількість предметів або їхній порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?
Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові. Кількісні бувають збірні, дробові, неозначено кількісні і власне кількісні.
Українські числівники змінюються за родами, числами та відмінками.
За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на кількісні та порядкові. Кількісні числівники означають одне число або кількість і відповідають на питання скільки? (три, одинадцять, тридцять чотири, семеро, три восьмих). Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? котра? котре? котрі? (третій, одинадцята, тридцять четверте, двадцяті).
В українській мові
Числівник у давньоукраїнській мові був семантичною (назви чисел), а не граматичною категорією. Граматично слова один, два, три й чотири були прикметниками, що відмінялися за родами й відмінками (а один також у числі) і сполучалися з іменником у однині (один), двоїні (два, також оба) або множині (три, чотири). Дальші назви були іменниками, що відмінялися лише у відмінках і керували родовим відмінком іменника (п'ять слуг, п'яти слуг). Простий числівник має один корінь. Складний числівник має два корені. Складений числівник складається з кількох слів.
Унаслідок занепаду двоїни, з 15-16 ст. форми множини стали вживатися також при числівнику два (але зі старим наголосом двоїни; два бр́ати), а під впливом конструкцій з два — чотири узгодження поширилося також на вищі назви чисел, але тільки тоді, коли назва числівника була в непрямому відмінку (сучасне п'ять слуг, але п'яти слугам). Це викликало також морфологічне вирівнювання і поруч форм давального-місцевого-родового типу п'яти за зразком трьом-двом тощо постали форми типу п'ятьом, п'ятьох (з 16 ст.).


В орудному відмінку нова форма типу п'ятьма (замість старої пятью) стала єдиною можливою. Унаслідок цих змін, властивих тільки назвам чисел, витворилася для таких слів окрема система відмінювання і синтаксичних зв'язків, що дає можливість говорити про числівник як окрему частину мови. Але ці процеси не закінчені, і такі слова, як тисяча або мільйон і далі зберігають властивості іменника. Збірні числівники втратили окрему відміну (двоє — родовий двох тощо). Порядкові числівники не відрізняються від прикметників (перший, третій….).

Вимова числівників.

1)Вимовляй правильно числівники
Одина́дцять
Двана́дцять
Чотирна́дцять
П`ятдесяти́
Вісімдесяти́
Шістдесяти́
2) Відомості щодо офіційної вимови.












3) Числівник один: правильне і неправильне вживання
В українській мові у всіх стилях широкого вжитку набув числівник один. Розглянемо нормативне й ненормативне його використання.
Часто трапляються такі вирази: один кілограм яблук, один кілометр дороги, одна година часу, заплатив одну гривню. Таке вживання числівника один є неправильним. Запам’ятаймо, числівник один у поєднанні з одиницею виміру вживати не треба.
Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її”. (О. Гончар)

Висловлюємось правильно: кілограм яблук, кілометр дороги, година часу, заплатив гривню.
Також ненормативним є вживання числівника один у таких випадках:
один на один – правильно сам на сам або віч-на-віч;
один і той же – той самий;
один музей чого вартий – лише або самий музей чого вартий;
один час він жив у тітки – свого часу він мешкав у тітки;
одне непорозуміння – цілковите непорозуміння;
в одному і тому ж місці – у тому самому місці;
виключно одне порівняння – єдине порівняння;
купити їм то одне, то друге – купити їм то те, то те;
ні одного разу – жодного разу;
Україна одна з перших визнала – Україна серед перших визнала;
зовсім одна – зовсім сама або зовсім самотня, одинока;
коли ти один – коли ти сам;
одна третина українців – третина українців;
одна й та сама ціна – та сама ціна;
з однієї сторони це так – з одного боку це так;
однією і тією ж мовою – тією самою мовою;
ми не одні у цьому світі – ми не єдині у цьому світі;
один за другим – один за одним.
Вживаючи правильно слова, ми увиразнюємо мову, надаємо їй лаконічності та сили.

____________________________________

ЦІКАВИНКИ ПРО ЧИСЛО 1

- Чого в житті може бути „один”? Що ви знаєте про це число ?

Серед чисел я найперша 
Відлік всьому починаю, 
І хоча я не актриса, 
Всяк чудово мене знає.

Знайте всі, без одиниці, 

Хоч вона така й мала, 
Не могло на світ з'явитись — 
Ні єдиного числа.

Що означає число один? Поміркуємо: один зошит, один олівець, одна цукерка, одна квітка. Це мало — один. Але з іншого боку. Хто для нас найдорожчий? Це наша матуся — вона тільки одна, єдина.


Мама, як і сонечко, 

Лише одна буває. 
Пестить і голубить нас, 
Розуму навчає.

* Найменшою серед риб є рибка бичок-пандака — 1 см. 

Живе поблизу Філіппінських островів. 
* Якщо б можна було скласти в одну лінію комах, яких споживає 
стриж за літо, то вона була б 1 км. 
* Одна сова з'їдає за літо до 1 тисячі сірих мишей, зберігає 1 тонну хліба. 


Гуморески до теми "Числівник як частина мови"

ГУМОРЕСКИ.
Діти розповідають гуморески.  Знаходять числівники.

1. Батько питає свого Івася:

   — Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
   — Треба, тату, з найменшого починати...
                         
                                                 
2. —Назвіть шість тварин, які живуть в Арктиці.
    —  Два тюлені і чотири білих ведмеді.

3. — Миколо, якщо у тебе є гривня і ти попросиш у брата ще одну гривню,  скільки у  тебе буде грошей?

—    Одна гривня.
—    Та ти просто не знаєш математики!
        — Це ви не знаєте мого брата.

 4. — Василю, скільки буде, якщо розділити вісім наполовину?

     — Якщо ділити впоперек, то буде два нулі, а якщо поздовж — дві трійки.

5.  — Нашому вчителеві не можна вірити.

      — А то чому?
      —Вчора він говорив, що 5 і 5 буде 10. А вже сьогодні твердив, що 7 і 3 також 10.

6.   Гість: — Коли у вас обідають?

     Хлопчик: —Завжди о третій годині, а коли в нас хтось є, то після того, як він піде.
_______________________________________________________________________________

Числівник - це смачно

Прочитаймо рецепти та перепишемо, замінивши цифри словами. Визначемо відмінки числівників, пояснемо орфограми.
Рибний соус

8-10 столових ложок кетчупу змішати зі 150г сметани. Суміш з…єднати з 250мл бульйону з риби й варити протягом 5хв. Посипати зеленю, подавати до смаженої риби.





Салат «Фантазія»



Близько 350г печериць порізати і залити соком з 2 лимонів. Залишити на 30-40хвилин. Відварити 0,5 головки капусти, змішати з 8 редисками, 50г тертого сиру, 4 горіхами, 5 ложками  олії, 4 ложками сметани.
Все перемішати, посолити і поперчити. 


______________________________________________________________________________
Отже, наш урок наближається до кінця.

1)Поглянемо на годинник. Котра година? Вкажіть, будь ласка, різні варіанти позначення цього часу. 

Наприклад: 11 год. 35 хв., 35 хв., на дванадцяту. 35 хв. по одинадцятій.

2)Домашнє завдання усім учням. Написати твір "За що я люблю числівник".


Комментариев нет:

Отправить комментарий